تولید خط سلولی  بتای غیر میرای انسانی

 28مارس 2014- سلولهای بتای پانکراس مسئول هموستازی گلوکز از طریق ذخیره و ترشح انسولین هستند. بیماران دیابتی به کاهش شدید و اختلال عملکرد سلولهای بتا مبتلا می شوند که قابل بازسازی مجدد نمی باشند.

اکثر اطلاعات بدست آمده درباره ی تنظیم تعداد سلولهای بتا از آزمایشات بروی سلولهای بتای موشها حاصل شده است زیرا محدودیت دسترسی به سلولهای بتای انسانی برای تجزیه تحلیل گسترده بروی این سلولها تا بحال چالش اصلی بوده است.

در مقاله ای که در مجله ی The Journal of clinical investigation  منتشر گردید، دکتر Ravassard  و همکارانش توانستند یک خط سلولی بتای جاودانه بنام EndoC-βH2   تولید کنند که قبل از القأ حذف ترنس ژنهای نامیرا، قابلیت تکثیر بسیار بالایی دارند، بعد از قطع ژنهای نامیرا، پروفایل بیان ژن سلولهای EndoC-βH2   بسیار به سلولهای جزایر پانکرانس انسانی جدا شده از پانکرانس شباهت دارند . علاوه بر این سلولهای EndoC-βH2   که ژنهای نامیرای آنها حذف شده است قابلیت تولید و ذخیره ی انسولین را بر اساس تحریک گلوکز دارند.

سلولهایEndoC-βH2 به عنوان نماینده ای از سلولهای بتای انسانی یک ابزار منحصر بفرد برای آزمایش بیشتر بروی خواص سلولهای بتای انسان و تکثیر آنها محسوب می شود.

منبع : www.medicalnewstoday.com/releases/274593.php

سرپرست مترجمین : فرخی نیا